Manapság egyre többen gondolják úgy, hogy a játékot elválasztják számítógépüktől. Általában azután történik ez, hogy egy ismerősüknél, netán egy termékbemutatón kipróbáltak pár konzolos programot -- szerelem ez első látásra. Idővel persze ezek a gépek is elavulnak,
vásárlásnál tehát alaposan meg kell fontolni, mit is veszünk majd.
A konzolok különleges helyet foglalnak el a játékiparban. Általánosságban elmondhatjuk, hogy az ilyesfajta célszámítógépek használói általában könnyedebb, "árkád" szórakozásra vágynak, míg a kizárólag asztali PC-n játszók jobban szeretik azokat az alkotásokat, amelyekben jobban el lehet mélyülni. Ily módon a két ipar nem fenyegeti, sokkal inkább kiegészíti egymást -- átfedések persze mindig vannak. Konzolok esetében az eszköz hardveres képességei helyett érdemesebb figyelembevenni az elérhető játékokat, mert a legtöbb fejfájást ott az okozhatja, ha aktuális kedvencünk pont a mi gépünkre nem jelenik meg.
2006 a nagy újítások éve lehetett volna ezen a piacon. 2005 utolsó negyedévében hivatalosan is megjelent a Microsoft Xbox 360 nevű játékgépe, ami kiváló hardveres adottságainak, valamint a Microsoft által leszerződtetett játékfejlesztőkenk hála azonnali siker volt. A zöldes árnyalatú logoval díszített dobozokat még fél év elteltével is nagy mennyiségben vásárolják.
A Nintendo Wii "személyében" érdekes szereplőre számíthatunk. A tervezők két szempontot vettek figyelembe: az alacsony gyártási költséget és a játékélményt. A végeredmény az előzetes információk alapján több, mint meggyőző. A Wii játékai nem a grafikájukkal tarolnak, hanem a fantasztikus játékélménnyel. A mellékelt kontroller segítségével gombok helyett pusztán a kezünk mozgatásával vezérelhetjük a képen látott karaktert: mintha egy talp nélküli botkormányt használnánk a levegőben. Az egységet természetesen modern kiegészítőkkel szerelik fel: például WiFi-vel, és USB 2.0-val. A további technikai részletekről elég annyit megemlíteni, hogy a beépített lapkák körülbelül olyan teljesítményre képesek, mint az első Xbox gépeké.
Egyelőre úgy néz ki, hogy az év vesztese a Sony. A cég túl nagy fába vágta a fejszéjét, egyszerűen túl sok újítást kívánt bevezetni egyszerre. Bár az elgondolás technikailag kivitelezhetőnek tűnt, a próbagyártás során kiderült, hogy több helyen is komoly problémák vannak a PS3 konzolokkal. Az első ilyen a speciális, Cell nevű központi egységek körül adódott. A botrányos selejtarány miatt a Sony kénytelen volt lecsökkenteni az eredetileg tervezett 3,2 gigahertzes órajelet 2,8-ra, de a gyártás még így is veszteséges. Az optikai tároláshoz alkalmazott Blu-ray technológia a méregdrága jogdíjak miatt még tovább növeli az amúgy sem olcsó gépet. Minderre a túlmelegedés teszi fel a koronát, a lapkák ugyanis jóval több hőt termelnek, mint amennyire a Sony eredetileg számított.
A bizonytalan megjelenési idő miatt -- amit hónapról hónapra egyre későbbre tolnak -- egyre több szoftverfejlesztő pártol át a konkurenciához, ami jelen esetben az Xbox 360 gyártóját, a Microsoftot jelenti. A Sony vezetőinek óriási presztízsveszteséggel kéne számolniuk, ha lefújnák a világszerte várt PlayStation 3-at. Ehelyett inkább -- óriási veszteségek árán -- megpróbálják a decemberi időszakra megjelentetni a terméket. Érdekesen alakul tehát a konzolok piaca, csak úgy ahogy a számítástechnika többi részéhez tartozó üzletágak is. A PS rajongók pedig reménykedhetnek, hogy nekik is jut majd a Sony új csodájából.